2011. május 26., csütörtök

BKV árak

Miért van az, hogy a BKV pótdíj összege helyszínen 6000, míg csekken egyből 12000 Ft? Nem az zavar, hogy a duplája (dehogynem, zavar ez is kurvára) de miért ennyi? Miért nem mindjárt 50 eFt meg 100 eFt? Mert miért is ne? Annyit kér a BKV amennyit nem szégyell? Ennyi energiával lehetne 100 forint is, nem? Lehetne, de akkor hová lenne az a jó kis zsíros bevétel. Ezért mondom, legyen inkább 100 ezer, akinek meg nem tetszik, mehet gyalog.
Ugyanígy vagyok a jegyárral is. Náluk 1 db vonaljegy ára 320 Ft. Miért ennyi? Miért nem mondjuk 500? Lhetne annyi? Lehetne. Max még kevesebben vennék meg. De a jelenlegi 320 Ft is kibaszott drága. Miért van az, hogy a környező országok nagyvárosaiban nincs ennyi, arról nem beszélve, hogy ott van időalapú jegy, félórás, órás, jóval olcsóbban, itt meg nincs. Illetve a BKV-nak egy ilyen fejlesztés is 100 mrd-ékbe kerülni. Másoknak miért nem került ennyibe? Csak nem pazarol a BKV? Csak nem az történik, hogy a BKV egy feneketlen kút még most is, hogy a szocikat elzavarta fülkeforradalom?
Miért van az, hogy a BKV úgy tud visszaélni a piaci fölényével, hogy senkinek egy szava nincs erre. A versenyhivatalnak sem. Van alternatívája a BKV-nak? Nincs. Ezért mondom, ha holnap 1000 ft a jegy akkor annyi, mert megtehetik.
Mellékesen ha BKV feneketlen kút, miért kellene nekik a pótdíjakat odaadni? Pótdíj helyett miért nincs például közmunka? Pár óra söprögetés, szemétszedés. Úgyis olyan szemetes és mocskos a város. Csak ugye a söprést, szemétszedést nem lehet elsikkasztani.
Jó lenne kicsit rendbe tenni ezt, forradalmárok, és nem a népnyúzáson (avagy hogyan szedjünk el még több pénzt a polgároktól) morfondírozni.
És, hogy még gondolkodni se kelljen sokat, meg fikázni könnyű, de ötlettel előállni nehéz (meg azért valljuk meg, a közszférában igencsak elkényelmesedett emberek dolgoznak, akik max új adónemeket tudnak kitalálni - tegyük kötelezővé, és szedjünk érte pénzt), íme ajvaslatom:
Kellene egy új közlekedési vállalat, a régit meg szanálni kellene. Az újat párhuzamosan elindítani a mostanival, átvenni a feladatokat, a munkavállalók normálisabb részét, optimalizálva, feladat és hatékonyság orientáltan (elvárni és mérni is a hatékonyságot) és az egészet jóval olcsóbban üzemeltetni, mint most. Mert az nem normális, hogy egy BKV-nak 12 ezer alkalmazottja van. Ekkora mamutot ugyanis már nem lehet rendbe tenni lázongás és sztrájk nélkül, a a jelenlegi vezetők, középvezetők ellenérdekeltségéről már nem is beszélve.
És ha van rendes szolgáltatás, no akkor kellene kitalálni mi mennyi, mit kérünk el, és azt is nézni, hogy mennyit kérnek a többiek.
És igenis azon is elgondolkodnék, ugyan mennyibe kerül a mostani jegy és bérletrendszer fenntartása - gyártás, forgalmazás, készpénzkezelés, ellenőrzés), nem-e több mindez, mint amennyi bevételt hoz. És igenis tartsuk fenn adóból, a cégek most is fizetnek utazási hozzájárulást az alkalmazottaik után, fizessék ezt egyből a bkv-nak alkalmazottanként, a turisták után meg fizessenek az idegenforgalmi cégek, szállásadók. Van ahol ez működik. ki kéne oda utazni, és egy kicsit körbenézni. De lehet menni Prágába, Pozsonyba, Bukarestbe, vagy akár Krakkóba is, és elcsodálkozni, hogy ők miért tudják megcsinálni azt, amit mi nem. Ennyivel jobbak lennének nálunk? Nem hiszem.

Mozgásba hozzuk a várost!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése